Tips och trix i vardagslivet

Beskrivning? Rubriken säger väl tillräckligt?

01 mars 2015

Hur man får tyst på Greenpeace rekryterare på stan

Ganska ofta blir man apostroferad av Greenpeace-figurer på stan, och då gäller det att ha ett i flera bemärkelser bra svar, dvs ett som ger rekryteraren en tankeställare och som innebär att man kan gå därifrån med gott samvete.

Följande samtalsförlopp har visat sig vara ganska troligt om du säger dina repliker rätt:

[GP] Hej, jag kommer från Greenpeace...
[du] Jag vet. Jag gillar inte er.
[GP] (förvånad) Du gillar inte oss? Vad kan det bero på.
[du] Jag tycker att ni nyttjar det spektakulära och mediala på bekostnad av att göra en saklig analys av vilka de största problemen är och vad man kan göra åt dem.
[GP] Ok, men tror du inte man behöver vara lite spektakulär ibland? Att det kan krävas för att få genomslag för viktiga frågor?
[du] Jo. Men det är inget jag vill uppmuntra.
Greenpeace-snubbe protesterar mot GMO-grödor.