Tips och trix i vardagslivet

Beskrivning? Rubriken säger väl tillräckligt?

18 september 2007

Bli en medveten konsument och spara sköna slantar

De flesta av oss brukar uppleva att vi är ganska medvetna konsumenter. Vi berättar gärna vitt och brett om hur vi genomskådar olika företags marknadsföringskampanjer och varumärkesbyggande åtgärder. Ändå tycks vi när allt kommer omkring vara villiga att betala många kronor extra för ett särskilt varumärke.

Ett talande exempel är en flaska med mineralvatten som i New York City kan kosta allt från 55 cent till 12 dollar för en liter beroende på om den köps i ett vanligt snabbköp eller i en matvarubutik på fina gatan. Innehållet kan de flesta av oss förmodligen inte känna någon större skillnad på (om ens någon), men flaskornas tjusighet varierar och kan tydligen motivera stora prisskillnader.

I Sverige är det inte helt ovanligt att ett stort och känt varumärke använder sig av samma leverantör som mindre välrenommerade och betydligt billigare varumärken, erfar vi. Det innebär att två identiska produkter kan skilja väldigt mycket i pris beroende på vilken i förpackning de stoppats.

Det finns med andra ord sköna slantar att spara genom lite detektivarbete (företagens välvilja att vara transparenta med sina processer kan hjälpa dig här). Ta reda på vilka produkter som bortsett från förpackningen är identiska och spara sköna slantar!